Laat je kids bewegen…


 

‘Want bewegen is gezond’, zo zingt Kinderen voor Kinderen. En die mening deel ik. Als je zelf sportief bent, dan wil je het liefste dat jouw kids deze gezonde verslaving van je erven. Een gezonde norm voor kinderen is 60 minuten per dag actief bewegen. Voor een volwassene ligt dat op 30 minuten. In vergelijking met jaren terug hebben kids meer mogelijkheden om hun vrije tijd te besteden. En dat zijn niet altijd de meest actieve bezigheden. Denk aan smartphones, tablets, games etc. De verleiding om hier mee te spelen, is natuurlijk ook best groot. Simpelweg had je deze vroeger niet en was alleen de tv nog maar in beeld. Voor mijn gevoel, speelde ik bijna altijd buiten en rende ik alleen naar binnen als Pippi Langkous op tv kwam, maar dat terzijde…

Mocht je kind de natuurlijke drang tot actief bewegen nu niet van zichzelf hebben, dan kun je je kind hierin een handje helpen.

  1. Buiten spelen

Buiten spelen is goed! Het zorgt er namelijk niet alleen voor dat je kind genoeg beweging krijgt, het is ook nog eens goed voor de sociale vaardigheden van je kind! Kinderen die vaak in groepjes spelen hebben intense contacten met elkaar, omdat ze vaak samen een spel bedenken, samen zoeken naar oplossingen tijdens ruzietjes, samen een succes behalen tijdens een spel etc. Ook hier geldt natuurlijk de voordelen van de frisse buitenlucht (natuurlijke vitamine D) t.o.v. binnen op de bank zitten.

  1. Groepssport

Het aanbod aan groepssporten is groot: voetbal, basketbal, handbal, honkbal en ga zo maar door. Groepssporten hebben net als buitenspelen als voordeel dat je kind leert om samen te werken met anderen. Het kan echter moeilijk zijn om te kiezen welke sport het beste bij je kind past. Een rol van de ouder is hier zeker weggelegd. Als jij zelf – of een ouder broertje of zusje – ook een groepssport beoefent, komen de kids al in aanraking hiermee als ze staan te juigen aan de kant. Gelukkig organiseren de meeste sportverenigingen vrijblijvende kennismakingsdagen, zodat je kunt uitvinden of een sport echt bij je kind past. Daarnaast zijn er sportkeuzetesten om uit te vinden welke sporten goed bij je kind zouden passen, op basis van wat je kind leuk vindt en goed kan. Ook bieden scholen steeds meer sportieve naschoolse activiteiten aan waar je kind kennis kan maken met diverse sporten. Sport bso’s zijn booming op dit moment.

  1. Actieve vakantie

Ook in de vakantie wil je dat je kids in beweging blijven. Bijkomend voordeel van een actieve vakantie is bovendien dat je zelf ook de nodige beweging krijgt. Ga bijvoorbeeld met je kinderen op actieve kampeervakantie, zodat je lekker veel buiten bent. Tijdens een actieve vakantie kan je fietstochten en wandelingen maken, maar ook kanoën, zwemmen of tennissen. Ook gaan kids vaak zelf ‘terug naar de basis’ als het aankomt op actief bezig zijn. Kattenpulten maken, slootje springen, pierwormen vangen, boomhut maken. Heerlijk!

  1. Op de fiets naar school

Een eenvoudige manier om aan voldoende beweging te komen, is door je kind op de fiets naar school te laten gaan. Behalve dat het gezond is, is fietsen ook erg goed om de zelfstandigheid van kinderen te vergroten. Als je je kinderen jong laat fietsen, raken ze gewend aan het verkeer en zullen ze later minder ongelukken veroorzaken.

  1. Sporten met het gezin

Naast een actieve vakantie zijn er natuurlijk meer mogelijkheden om lekker sportief bezig te zijn met het gezin. Zo zijn er steeds meer sportscholen die gezinspassen aanbieden, waardoor je eenvoudig en goedkoop met het hele gezin naar de sportschool kunt gaan. Bij Club Pellikaan waar ik les geef, zijn er zoveel mogelijkheden voor kids en voor jezelf, maar ook om samen te sporten! Bootcampen met je kind samen, is toch fantastisch om te doen.

Het hoeft dus helemaal niet zo ingewikkeld te zijn om je kinderen minimaal 60 minuten per dag te laten bewegen. Er zijn voldoende mogelijkheden om je kind alleen, samen met leeftijdsgenootjes of zelfs samen met jou aan het bewegen te krijgen!

41403074 - funny strong child. girl power and feminism concept

En tja, goed voorbeeld doet volgen, dus…

Deze blog is geschreven door: Kristel

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s