Gezonde vetten


Iedereen kent de extra triggers van producenten; “nu, 10% minder vet” en ga zo nog maar even door. Mensen worden bijna bang gemaakt om vet te eten en maken vaak de keuze om minder of zo min mogelijk vetten te eten.

Bijna iedereen heeft wel een vriend/vriendin/kennis die bijvoorbeeld de eierdooier van een ei niet eet, want hierin zouden teveel vetten zitten. Of misschien ben je dit zelf wel? Want zo denk je misschien, hierin zitten teveel vetten en dat is slecht voor mijn cholesterol.

Voordat ik te diep inga op bovenstaande leg ik je graag in het kort iets uit over vetten en de gezonde en minder gezonde keuze hierin.

Vetten zijn een belangrijke vorm van energie en leveren verschillende belangrijke vitamines. Vetten worden vaak zoveel mogelijk gemeden maar zonder vet is er geen leven mogelijk. Om een paar belangrijke functies van vetten op te noemen: het houdt je lichaamstemperatuur op peil, dient als energiereserve, zorgt voor gezonde bloedvaten, zorgt voor een goede verhouding tussen slecht en goed cholesterol en zijn noodzakelijk bij de aanmaak van vitamine D.

Omdat je lichaam zelf geen vetten kan aanmaken, zal je dus moeten zorgen dat je deze binnenkrijgt door middel van voeding.

Vetten zijn dus nodig in een gevarieerd en gezond voedingspatroon. Belangrijk is om te kiezen voor de vetten die ook daadwerkelijk een positieve bijdrage leveren aan jouw gezondheid.

Gezonde vetten
Maar wat zijn nu precies gezonde vetten? Hoe maak je hierin de keuze? Want niet alle onverzadigde vetten zijn gezond en niet alle verzadigde vetten zijn ongezond. Met deze stelling maak ik het je nu wellicht even moeilijk. Daarom vind je hieronder een lijstje van goede keuzes.

  1. Vis
    Vis is misschien wel de heilige graal onder de gezonde vetten. Eet het liefst 2 keer per week vis en minimaal 1 keer een vette vis. Gezonde keuzes voor vette vis zijn; makreel, zalm, haring en sardines.
    Vind je vis niet zo lekker? Kies dan voor visolie supplementen.
  2. Noten/zaden
    Noten zijn een algemeen bekende vorm van gezonde vetten. De beste keuzes zijn; walnoten, amandelen en macadamia noten. Maar vergeet ook de zaden niet zoals zonnebloempitten, lijnzaad en pompoenpitten. Eet dus regelmatig een handje noten/zaden, of voeg ze toe aan je ontbijt/smoothie/vruchten/salade.
  3. Avocado
    De avocado is by-far de vrucht met de meeste gezonde vetten. Een avocado zit namelijk voordevol gezonde omega-3 vetten. Avocado mag je zeker een halve tot een hele per dag eten. Eet hem zo, als beleg, door de salade of door de smoothie.
  4. Olie en boter
    Voor het bakken en braden zijn er verschillende soorten goede vetten verkrijgbaar, zoals; olijfolie, , kokosolie, roomboter en ghee. Het beste is om altijd te kiezen voor deze vetten, laat de margarine, halvarine en vloeibare bak- en braadboter achterwege.
  5. Dierlijke producten
    Dierlijke producten kun je ook eten zonder schuldgevoel. Belangrijk hierin is dan wel dat je kiest voor de producten die van dieren afkomen die grasgevoerd zijn. Doordat deze dieren grasgevoerd zijn bevat het omega-3 en linolzuur dat sterke kanker remmende eigenschappen heeft.

    Deze blog is geschreven door: Simone  van Foodquotes 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s