Vitamine D in aantocht!


Hoe fijn is dat, de lente is officieel begonnen en de temperaturen beginnen langzaamaan te stijgen. Een goede reden om wat meer naar buiten te gaan, bijvoorbeeld om een wandeling te maken of op de fiets te stappen voor een fietstocht.

Niet alleen is buiten in beweging zijn hartstikke goed voor je (en een ideaal moment om jouw favoriete sportoutfit uit de kast te trekken!), maar het levert ons ook vitamine D op.  Zonlicht is namelijk een belangrijke bron van vitamine D. Onder invloed van zonlicht maakt ons lichaam zelf vitamine D aan. Om voldoende vitamine D aan te maken, is het van belang om regelmatig buiten te zijn. Daarnaast kunnen we vitamine D gelukkig ook een beetje uit (dierlijke) voeding halen, zoals uit vette vis, eieren en vlees. Verder wordt vitamine D ook toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Waarom is vitamine D belangrijk?
Vitamine D is belangrijk voor de botontwikkeling en het botonderhoud van ons lichaam en vervult een belangrijke rol voor onze spieren, tanden en andere lichaamsprocessen. Als we te weinig vitamine D binnenkrijgen, kan er vroegtijdige botontkalking (afbraak van de botten) ontstaan, maar ook complicaties als spierzwakte en spierkrampen optreden.

Krijg ik voldoende vitamine D binnen?
Over het algemeen levert zonlicht samen met een gezonde voeding ons genoeg vitamine D op. Als je dagelijks minimaal 15-30 minuten buiten bent, zonder dat je handen en hoofd bedekt zijn, hoef je geen extra vitamine D te slikken.

Wanneer heb ik extra vitamine D nodig?
Er zijn een aantal doelgroepen waarvoor extra inname van vitamine D (via supplementen) aanbevolen wordt, namelijk:

  • kinderen tussen de 0 en 3 jaar ;
  • zwangere vrouwen;
  • vrouwen tot 50 jaar met een donkere of getinte huid (een getinte huid maakt minder   snel vitamine D aan uit zonlicht) of die weinig buiten komen;
  • alle vrouwen vanaf 50 jaar;
  • mannen tot 70 jaar met een donkere of getinte huid of die weinig buiten komen;
  • alle mannen vanaf 70 jaar.

Val jij onder een van deze doelgroepen? Je kunt vitamine D kopen bij de drogist of apotheek. Gebruik je al een multivitamine-supplement? Dan zit vitamine D er al in verwerkt en hoef je het niet extra te nemen.

Lente, zon, vitamine D, ik ben er klaar voor! Jullie ook?

Deze blog is geschreven door Moniek.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s