Een persoonlijk record lopen?


Om je snelheid te verbeteren zijn er verschillende trainingen, maar na een intensieve training is een rustdag net zo belangrijk. Hierbij een aantal tips op een rijtje:

  1. Afwisseling in je training

Duurlopen (op rustig tempo een vrij lange afstand lopen) en  tempolopen moet je met elkaar afwisselen. Door steeds hetzelfde tempo te trainen wordt je niet sneller, wél door afwisseling! Tijdens de lange afstanden zou je gewoon rustig een gesprek moeten kunnen voeren en ‘vogeltjes kunnen tellen.’ In het begin voelt het misschien als een stapje terug, maar het went wel.

  1. Intervallen

Dit is niet bij iedereen de meest favoriete training, maar wel een belangrijke! Bij een intervaltraining loop je niet de hele tijd een regelmatig tempo. Je versnelt korte stukken waardoor je training zwaarder wordt. Na een moment van snelheid laat je het tempo weer zakken om even uit te rusten. Wanneer je weer een rustige ademhaling hebt kun je beginnen aan de volgende interval.

  1. Snelheidsschoenen

Tot voor kort wist ik niet dat dit bestond, maar er zijn schoenen die specifiek zijn ontwikkeld voor snelheid. Je soort schoen is afhankelijk van je manier van lopen, je gewicht, maar ook van de snelheid en de afstanden die je loopt. Een goed advies in een hardloopwinkel heeft zeker een meerwaarde.

  1. Fartlektraining

Mijn eerste reactie toen ik dit hoorde was: Uh… wat? Hierbij de uitleg: Fartlektraining is een training waarbij je varieert in tempo door korte stukken te versnellen. Ook wissel je de ondergrond af en kun je bijvoorbeeld ook variëren in hoogte door over bruggen of heuvels te lopen.

  1. Je core versterken

Naast je beenspieren is het ook belangrijk om andere spiergroepen te versterken. Door een sterke romp ga je namelijk beter en dus ook sneller lopen.

  1. Sluit je aan bij een loopvereniging

Allereerst krijg je hier de juiste techniek aangeleerd. Daarnaast wordt je ingedeeld in een groep waarin je voldoende uitdaging kan vinden. Ook al lopen ze net boven je normale tempo, door het kleine verschil kun je je aan elkaar optrekken.

  1. Heuveltraining

Een vlakke afstand lopen is minder intensief dan dezelfde afstand lopen in een heuvelachtig gebied. De afwisseling in hoogte is goed voor de ontwikkeling van de beenspieren. Probeer dan ook 1 keer in de week heuvels in je loop te verwerken.

  1. Rust

Na een intensieve training is het belangrijk om een rustdag te nemen. Op deze manier kan je lichaam herstellen en kun je de volgende keer weer goed van start gaan.

Deze blog is geschreven door: Manon

1935888_536952763141173_529761937421051699_n
Hip to the Gym heeft de hipste hardloop kleding!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s