Snowproof!


Afgelopen week was het weer zo ver, een week in de sneeuw als snowboardinstructeur! Elk jaar organiseert het Stedelijk Gymnasium uit Breda een ski-reis voor 4e klas leerlingen. Zij krijgen een gehele week op niveau les van gecertificeerde instructeurs. Een flink aantal leerlingen heeft al ervaring in de sneeuw, daarom wordt er altijd een scheiding gemaakt tussen beginners, aspiranten en gevorderden. Op deze manier verbeteren vrijwel alle leerlingen zijn/haar ski/snowboard skills. Gedurende de week kreeg ik veel vragen over vermoeidheid en blessures, waardoor het idee geboren was hier een blog aan te wijden.

Wintersport is een fantastische, gezellige maar ook intensieve vorm van vakantie houden. Veel mensen zijn het niet gewend om 6-7 dagen achter elkaar intensief te sporten, waardoor de vermoeidheid vaak al na 2 dagen om de hoek komt kijken. Hier kun je jezelf natuurlijk prima op voorbereiden.

Om de week goed door te komen moet je jezelf ongeveer 8 weken van te voren gaan voorbereiden. Dit doe je door te gaan trainen op zowel kracht als uithoudingsvermogen. Een hele goede combinatie is bijvoorbeeld spinning met club power (body pump), of Bootcamp met hardlopen. Hierbij moet worden gestreefd naar een trainingsfrequentie van 3x per week. Daarnaast is het zeker aan te raden om een keer naar een indoor skihal te gaan. Via deze weg worden je spieren weer op een andere manier geactiveerd.

Net als je lichaam ‘summerproof’ maken is het dus ook raadzaam om je lichaam ‘snowproof’ te maken. Wintersport kan best een aanslag op je lichaam zijn. Om de week zo goed mogelijk door te komen en zoveel mogelijk uit je wintersport te halen zijn hier de 4 belangrijkste tips!

 Voeding

Je metabolisme vliegt natuurlijk omhoog tijdens een intensieve week als dit, daarom moet je hier met je voeding goed op letten. Ondanks dat het vakantie is, vind ik nooit dat je gelijk alles over boord moet gooien wat betreft voeding en alcohol. Met simpele trucjes kun je lekker en gezond blijven eten, en toch volop genieten.

  • In Oostenrijk is men vaak gewend om te ontbijten met kaiserbrötchen; witte harde bolletjes met een voedingswaarde van 0. Probeer dus bij het ontbijt al te kiezen voor bijv. bruin brood of kwark met havermout. Wat ik zelf altijd mee neem op wintersport is een blender voor een heerlijke Herbalife smoothie, dit is een perfecte basis voor een goed ontbijt. Vers fruit en/of groenten toevoegen en klaar!
  • Zorg daarnaast altijd voor voldoende tussendoortjes in je backpack, denk hierbij aan fruit, noten, mueslirepen of rozijnen.
  • Lunchen kun je heel lekker in een piste restaurant, dit is natuurlijk niet voor elke dag de beste keus. Probeer daarom eens piste picknick! Super leuk met het grote voordeel dat je verschillende ‘gezonde’ hapjes kunt klaarmaken.
  • Hetzelfde geldt natuurlijk voor dineren. Uiteraard hoort uit eten erbij, maar zorg ook gewoon dat je je eigen eten blijft klaarmaken.
  • Tja en dan nu voor velen het moeilijkste: alcohol. Wanneer je in Oostenrijk een biertje besteld krijg je gelijk een halve liter. Mijn advies: geniet ervan, maar wacht tot na het skiën/snowboarden en drink natuurlijk met mate.

 Wandeling

Maak na het diner eens een lekkere wandeling. Je zorgt hiermee dat afvalstoffen makkelijker uit je spieren verwijdert worden, waardoor de spierpijn sneller zal verdwijnen. Daarnaast is een verkwikkende wandeling geestverruimend en zul je een betere nachtrust hebben.

10579973_996678177072803_5440723182042339207_nUitrusting/kleding

Ook uitrusting en kleding spelen een belangrijke rol tijdens wintersport. Niemand zit te er op wachten dat zijn/haar skibroek niet waterdicht is, dat handschoenen scheuren, of schoenen die pijn doen. Wellicht klinkt het gek, maar dit speelt allemaal mee in je welbevinden op wintersport. Je wilt gewoonweg niet je energie verspillen aan dit soort irritaties.

  • Ga je vaker op wintersport? Zorg dan in ieder geval voor eigen schoenen!
  • Zorg voor goede thermokleding. Meerdere laagjes werkt beter dan een dikke trui. Wel even checken dat alle laagjes ‘thermo’ zijn anders werkt het niet optimaal.
  • Je jas en broek kun je voor de reis nog impregneren met Nikwax. Voorkomen is beter dan genezen.
  • Bescherm te alle tijden je ogen met een goggle, ook wanneer je denkt hem niet nodig te hebben, het kost je ogen anders twee keer zoveel energie.
  • Handschoenen of wanten; het belangrijkste is dat ze je droog en warm houden. Zorg voor stevige handschoenen, kies in ieder geval nooit voor fleece of stof (deze zijn overigens wel geschikt voor onderhandschoentjes). Ben je skiër? Dan zijn wanten ideaal. Ben je snowboarder? Dan zijn handschoenen wat makkelijker in verband met je bindingen.
  • Bescherming; draag altijd een helm! Eventueel kun je de eerste dagen kiezen voor pols- en/of kniebeschermers. Daarna zou ik adviseren ze niet meer te dragen. Het ijzer in de polsbeschermers zorgt dat je pols heel blijft, maar daardoor is juist je onderarm weer kwetsbaar.

 Rust

Last but not least; rust rust rust! Zorg dat je elke dag voldoende rust pakt. Het is echt niet gek om een uur uit te trekken voor de lunch. Geniet daarnaast ook eens van de rust in de bergen als je bovenaan een piste staat. Neem even 5 minuten de tijd en besef te alle tijden: Wauw wat een mooie natuur, wat een genot en wat een fantastische vakantie is dit!!

Deze blog is geschreven door: Jeroen Prinse

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s