Voeding bij sport


Goede voeding mag niet ontbreken als je goed wilt presteren. Maar waarom is de juiste voeding eigenlijk onmisbaar bij sporters? De juiste voeding zorgt dat je voldoende energie hebt om te presteren en niet snel moe wordt, dat je geen maag-darmklachten krijgt tijdens je training of wedstrijd, dat je vochthuishouding op peil blijft, dat je spieren voldoende kunnen herstellen na afloop, en ga zo nog maar even door.

47308432_s2 Ik merk dat er in de praktijk veel misverstanden zijn onder sporters wat wel en wat niet goed is om te eten en drinken. En het internet helpt ons ook niet altijd op de juiste weg, maar laat ons zoeken in een doolhof van informatie. Om jou als geïnteresseerde lezer (en waarschijnlijk ook sportliefhebber) wat te helpen over dit onderwerp wil ik (als diëtist en sportdiëtist in opleiding) wat meer vertellen over goede voeding bij sport.

Een goede basisvoeding bestaat uit de juiste combinatie van koolhydraten, eiwitten en vetten. Wanneer je intensief aan het sporten bent, zijn koolhydraten de belangrijkste brandstof voor je lichaam. Je lichaam heeft een kleine hoeveelheid koolhydraten in je lichaam opgeslagen die tijdens inspanning direct aangesproken kunnen worden om energie te leveren. Tijdens lichte inspanning zal je lichaam voornamelijk vetten aanspreken als brandstof voor de inspanning. Eiwitten zijn juist weer heel belangrijk als bouwstof en herstel voor je spieren.

47308432_s.3jpg

Ook is een hoeveelheid eiwitten na de training belangrijk voor een beter en sneller herstel van de spieren. Daarnaast zijn goede vetten ook onmisbaar voor het lichaam. Zorg ervoor dat de dagelijkse voeding uit voldoende vetten bestaat. Als ik het over vetten spreek, bedoel ik natuurlijk wel de vetten uit de ‘gezonde’ categorie (denk aan avocado, noten, vis) en heb ik het niet over de vetten uit een roomboterkoekje.

Afhankelijk van de soort sport die je doet, is het over het algemeen niet nodig om gedurende het eerste anderhalf uur sporten iets te eten tijdens je activiteit. Bij langdurige inspanning (bijv. een wielertocht van meerdere uren) is het wel belangrijk om je energievoorraad tijdens inspanning aan te vullen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een sportdrank met koolhydraten.

47308432_s1

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om voldoende water te drinken zowel gedurende de dag als specifiek tijdens de inspanning. Een goede vochthuishouding zorgt o.a. voor de handhaving van de juiste lichaamstemperatuur. Tijdens inspanning vindt er vochtverlies plaats, waardoor vocht weer aangevuld moet worden. Probeer tijdens sporten (afhankelijk van de soort inspanning) zo’n 150-250 ml vocht per kwartier te drinken.

Elk individu en elke sport heeft zijn eigen voedingsbehoefte en daarom heb ik datgene wat ik hierboven beschreven heb, heel algemeen gehouden. Wanneer je wilt weten wat in jouw situatie (voor jouw lengte, gewicht, sport en doelen) gewenst is, kan een sportdiëtist de juiste persoon zijn om je hierbij te helpen. Vooral wanneer je veel sport en prestatie wilt leveren, kan een goed voedingsadvies je op weg helpen om jouw doel te behalen!

Deze blog is geschreven door: Moniek Broekhuizen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s