Bootcamp – Een groot succes!


Ik ben op 13 juni 2015 gestart met een bootcamp try-out op dinsdagavond. Deze try out was voornamelijk bedoeld om mensen buiten sportverenigingen en fitnessclubs op een laagdrempelige manier te bereiken, aan te zetten tot meer bewegen en gezonder te leven. Ik mag wel stellen, dat dit is gelukt! De training is zo’n groot succes geworden dat het inmiddels is uitgebreid naar twee trainingen per week: op de dinsdag- en donderdagavond. Wekelijks volgen er nu 40 mensen een bootcamp training bij PACT by Prinse. Het doel van deze bootcamp is hard trainen in een gezellige en veilige sfeer. In de blog van vandaag: waarom bootcamp goed voor je is en waarom deze manier van sporten veel mensen ervaren als ‘leuk en intensief’ tegelijkertijd; een combinatie die door velen als onmogelijk wordt beschouwd.

Functionele training

Wat houdt ‘bootcamp’ eigenlijk precies in? Er zijn namelijk ontzettend veel mogelijkheden om invulling te geven aan een bootcamp training. Kort omschreven is het een outdoor-workout met een hoge intensiteit. Er wordt vooral functioneel getraind, ofwel er wordt getraind op het verplaatsen van het eigen lichaam. Bij vrijwel alle dagelijkse bewegingen, zoals het gaan zitten, opstaan, iets optillen etcetera, is in het lichaam uiterst nauwkeurige coördinatie, timing en kracht nodig.

Door functioneel te trainen wordt deze coördinatie, timing en kracht verbeterd, waardoor je met een trainingsintensiteit van minimaal 2x per week niet alleen sterker zal worden, maar ook een betere koppeling zal kunnen leggen naar dagelijkse bewegingen. Denk tijdens het maken van een squat maar eens aan het opstaan uit een bank. Doordat je deze alledaagse bewegingen gaat trainen, zul je merken dat het minder inspanning gaat kosten om vanuit de bank op te staan en iets te gaan ondernemen!

Daarnaast verbrand je automatisch meer calorieën, dan wanneer je bijvoorbeeld een half uur op de crosstrainer staat, omdat al je spieren in je lichaam tijdens de bootcamp moeten samenwerken. Naast dit technische verhaal over bootcamp, is het natuurlijk ook heel erg leuk om te doen, doordat de oefeningen divers zijn en het sporten in een groep een hoge motiverende en stimulerende werking heeft.

12593970_665341970275723_3385880965184477514_oBegeleiding

De sleutel tot succes is professionele begeleiding. Slechts een klein percentage van de mensen is in staat om zichzelf tot het uiterste te pushen. Om je doelen te behalen moet je vaak je grenzen verleggen. Professionele begeleiding kan dan net dat extra zetje in de rug geven om toch nog die laatste push-up te doen. Naast het motiverende aspect van een begeleider, zijn de correcties van foutieve bewegingen door een begeleider cruciaal. Functionele training is namelijk heel goed voor je lichaam, maar het bestaat regelmatig uit complexe bewegingen die bij foutieve uitvoering slecht voor je gewrichten kunnen zijn.

De bootcamp training moet daarom worden begeleid door een gekwalificeerde trainer, die weet hoe mensen te motiveren en op een juiste manier te laten bewegen.

 Wat maakt kort gezegd bootcamp anders dan andere vormen van training:

  1. Het is lekker en gezond om gezamenlijk sporten in de buitenlucht! Kou en regen is geen excuus. Daar heb je goede en beschermende kleding voor, zoals de kleding van Hip to the Gym. Sporten in de buitenlucht is daarnaast ook goed voor je weerstand.
  2. Je beslist zelf wat jouw niveau is. Lage en hoge niveaus kunnen prima samen trainen.
  3. Door een natuurlijke vorm van training is de kans op blessures aanzienlijk kleiner.
  4. Er is geen betere training om je doel te behalen zoals afslanken, opbouwen van je spieren en verbetering van je conditie.
  5. Er is veel variatie in de trainingen. Tijdens mijn bootcamp les probeer ik elke week weer iets nieuws te verzinnen.
  6. Er is altijd ruimte voor een serieuze vraag, een kletspraatje of een grapje tussendoor.
  7. Het is een manier om nieuwe mensen te leren kennen, omdat je elke week in een relaxte sfeer met elkaar sport en elkaar helpt motiveren
  8. Het is een goede voorbereiding voor andere sportieve uitdagingen zoals, een obstacle run (mudmasters) of een hardloop evenement.

IMG_2501

Kortom er zijn genoeg redenen om eens te kijken of bootcamp iets voor jou is. De trainingen van PACT by Prinse vinden plaats op het afgesloten van zwembad ‘de Randoet’ in Made.

Hierdoor hoef je niet bang te zijn, dat ongewenst de aandacht getrokken wordt van voorbijgangers. Elke dinsdag en donderdag om 19u30 starten we met een heerlijke training. Heb je interesse om een keer te proberen? De eerste proefles is altijd gratis. Meld je vooraf wel even aan door een mailtje te sturen naar jeroen@pactbyprinse.nl, dan kunnen we voor de les het een en ander doornemen en samen sportieve doelen samenstellen Hopelijk tot snel!

 Join the pact!

PACT_LOGO_ICON_TINY_WIT_DARK_3

Deze blog is geschreven door: Jeroen Prinse

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s