Maak je eigen gezonde soep!


Soep erg Gezond!

Wanneer het buiten koud is, heb ik vaak zin in een kopje soep. En dan het liefst zo’n hele dikke soep. Maar als je zo’n soep in de winkel koopt, is dat ook vaak een soep met de meeste calorieën. Daarom maak ik het regelmatig zelf. Vroeger dacht ik altijd dat soep maken lastig was en dat het veel tijd kostte. Maar het tegendeel is waar! Soep maken is heel simpel en hoeft helemaal niet lang te duren. En zo’n lekkere dikke soep hoeft zeker niet veel calorieën te bevatten. Helemaal niet als je hem zelf maakt, gevuld met jouw lievelingsgroenten!

Voor deze snelle, lekkere en gezonde soep heb je nodig (2 personen):

  • je favoriete groente (400 gram);
  • 2 teentjes knoflook;
  • ½ rode peper;
  • groentebouillonblokje;
  • water (200 ml);
  • halfvolle melk (100 ml);
  • scheutje olijfolie;
  • evt. wat kruiden naar keuze (bijv. oregano, zout of kerriepoeder).

Ik heb gekozen voor een oranje soep met pompoen en wortel. Twee groenten die goed samengaan en de soep een mooie oranje kleur geven!

Je kunt met dit recept eindeloos variëren en zelf jouw favoriete groente(n) toevoegen. Denk bijv. aan courgettesoep, bloemkoolsoep, paprikasoep, preisoep enzovoorts. Van mij mag de soep altijd wel een beetje pittig zijn, vandaar dat ik rode peper toevoeg. Wil je liever een milde soep? Vervang dan de peper in het recept door een uitje.

Bereiding:

  1. Snijd je favoriete groente(n), de gepelde teentjes knoflook en een ½ rode peper in kleine stukjes.
  2. Doe de olie in een soeppan en fruit de knoflook en rode peper zacht.
  3. Voeg het water, het bouillonblokje en de groenten toe en breng het zachtjes aan de kook.
  4. Laat de soep (afhankelijk van de soort groenten die je gebruikt) 10 tot 20 minuten koken. In mijn geval heb ik 20 minuten aangehouden, omdat de wortel anders nog niet gaar gekookt is.
  5. Pureer de groenten met een staafmixer totdat er een vloeibare massa ontstaat.
  6. Verdun de soep met de melk en breng opnieuw aan de kook. Je kunt naar eigen wens de soep wat dunner maken door extra water toe te voegen.
  7. Verdeel de soep over twee soepkommen. Maak de soep af met je favoriete kruiden.

2016-01-21_22.48.11.jpg   2016-01-21_22.50.23

De soep is heerlijk voor bij de lunch of als voorgerecht bij het avondeten. Maar ook als tussendoortje is deze soep zeer geschikt! En door de vele groenten is deze soep erg gezond.

Eet smakelijk!

Blog is geschreven door: Moniek Broekhuizen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s