Power Smoothie


Doe jij al mee aan de smoothie-gekte? Ik namelijk wel! Elke ochtend sta ik in de keuken om een heerlijke verse smoothie te maken. Het liefste elke dag met een andere combinatie van smaken, maar in de basis zijn ze meestal het zelfde.

Zo vind je in mijn smoothies in de winter standaard sinaasappels en in de zomer regelmatig eigen getrokken ijsthee.

Door regelmatig een smoothie toe te voegen aan je menu weet je zeker dat je op een makkelijke (en lekkere) manier een flinke hoeveelheid voedingsstoffen binnen krijgt.

Het voordeel van smoothies is dat je ze kan maken met fruit en groenten die je zelf lekker vind. Experimenteer erop los en combineer al je favoriete smaken!
Vergeet daarnaast ook niet met regelmaat wat groente aan je smoothie toe te voegen, het klinkt wellicht niet zo lekker voor sommigen maar dat is het zeker wel. Het is misschien even wennen in het begin maar uiteindelijk zal je merken dat je langzaamaan steeds meer groenten aan je smoothies toevoegt.

 De basis

Als je aan de slag gaat met een smoothie maken bepaal je eerst de basis, dat kunnen verschillende dingen zijn zoals; vers sinaasappelsap, water, zelf getrokken ijsthee, yoghurt, kokosmelk etc.
Kies je voor sap? Zorg dan dat je wel zelf dat sap perst, die extra suikers uit een pak zijn nergens voor nodig! Hetzelfde geldt voor ijsthee, het is een heerlijke basis maar het liefst dus wel zonder de suiker.

Na de basis

Na de basis is het bedenken welke fruit en/of groentes je toe gaat voegen. Hierin kun je eigenlijk niet veel fout doen. Kies vooral voor producten die jij lekker vind. Wel is het altijd aan te raden om seizoen producten te gebruiken, die hebben namelijk veel meer smaak.
Gebruik je je fruit en groenten ongeschild? Dan is biologisch echt aan te raden, als die chemicaliën wil je niet opdrinken toch?

Ook handig zijn de doosjes/zakjes met diepgevroren fruit (zoals aardbeien, kersen, blauwe bessen etc), deze zijn namelijk makkelijk te doseren en te bewaren. Op die manier kun je ook in de winter nog genieten van aardbeien in je smoothie.

Hieronder geef ik je een heerlijk recept voor een power smoothie. Boordevol goede voedingsstoffen, heerlijk van smaak en nog vullend ook!

Power smoothie 2

Ingrediënten

– 150 ml verse sinaasappelsap (ongeveer 2 grote sinaasappels)
– ½ avocado
– 1,5 el gebroken lijnzaad
– ½ banaan
– ½ appel

Bereiding

  1. Pers de sinaasappels;
  2. Schep het vruchtvlees uit de halve avocado;
  3. Snijd de appel in grove stukken;
  4. Doe alle ingrediënten samen in de blender en mix tot een romige massa.

Op zoek naar meer inspiratie? Hier zijn nog enkele van mijn favorieten:

Geschreven door: Simone van der Koelen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s