Ja, het is 2016!


2016 is van start gegaan. En dat betekent dat wij als Nederlanders ons massaal hebben voorgenomen om bepaalde dingen in ons leven te verbeteren. Meer sparen? Vaker tijd met familie doorbrengen? Of vaker de sportschool bezoeken? Het komt je vast wel bekend voor.

Want een nieuw jaar betekent nieuwe kansen. En in de top 3 van de goede voornemens onder Nederlanders kom je het voornemen afvallen regelmatig tegen. Helaas staan goede voornemens erom bekend om het einde van het jaar niet te halen.. Maar hoe kan je er nu voor zorgen dat jouw goede voornemens dit jaar wél behaald worden? Want hoe zonde is het, dat iets wat je graag wilt bereiken, eigenlijk niet lukt?

Laten we eens kijken naar het veel voorkomende voornemen afvallen. In theorie valt men af door meer te bewegen én minder (of beter gezegd: gezonder) te gaan eten. Want het lichaam moet om gewicht te verliezen meer energie verbruiken dan dat het binnenkrijgt. Dit zijn eigenlijk al twee voornemens (1. meer bewegen en 2. gezonder eten) op zich. Laten we nu verdergaan met het begrip gezonder eten. We weten allemaal wel dat een appel gezonder is dan een stukje slagroomtaart. Maar in de praktijk blijkt toch dat gezond eten eigenlijk helemaal niet zo makkelijk is..

Het doel gezonder eten is veel te vaag. Want niets vertelt je wat dat gezonder eten dan precies inhoudt.. Vraag eens vijf mensen in je omgeving om het begrip gezond eten te omschrijven. Wedden dat je vijf verschillende definities krijgt? Gezond eten is best wel een subjectief begrip.

Mijn tip: als je je goede voornemen dit keer echt wilt volhouden, is het belangrijk om jouw doel concreet te maken. Een concreet uitgewerkt doel zorgt er namelijk voor dat de kans dat je jouw doel doorzet, veel groter wordt.

Maar hoe doe je dat dan? Een voornemen concreet maken? Een hulpmiddel hierbij is de SMART formule. SMART? Ja, SMART! Als je vaker doelen stelt, bijvoorbeeld tijdens studie of werk, dan ken je dit begrip vast al wel. Ik zal de SMART formule hieronder toelichten aan de hand van het goede voornemen gezonder eten:

SMART staat voor:

Specifiek: Omschrijf het doel zo duidelijk mogelijk. Zorg ervoor dat je met je doel antwoord geeft op de vragen: wie, wat, waar, wanneer en, misschien wel de belangrijkste, waarom.

Meetbaar: Hoe weet je of je doel bereikt is? Hoe kun je dat meten? Bijvoorbeeld als je gewend bent geraakt om iedere dag twee stuks fruit te eten of wanneer je een maand lang doordeweeks geen chips aangeraakt hebt.

Acceptabel/Ambitieus: Het is belangrijk dat jouw familie en vrienden achter jouw doel staan en dat het voor hun ook acceptabel is. Maar nog leuker, maak je doel ambitieus. Een goed voornemen om elke dag een glas water te drinken, stelt eigenlijk niet zoveel voor. Je mag jezelf best een beetje uitdagen, maar maak het ook weer niet te moeilijk.

Realistisch: Zorg dat je doel haalbaar is. Elke dag een zelfgemaakte salade maken voor op het werk, terwijl je geen flauw idee hebt waar je de tijd vandaan moet halen, is niet bepaald realistisch en heeft dan ook geen zin.

Tijdsgebonden: Wanneer ga je beginnen? En wanneer wil je je doel bereikt hebben? Wacht niet te lang met het starten en geef jezelf voldoende de tijd om je voornemen uit te voeren. Een gezonder eetpatroon heeft tijd nodig.

Wat is jouw goede voornemen? Je bent zeker nog niet te laat om van start te gaan. Maar je had jouw doel vast nog niet SMART gemaakt. Ik weet zeker dat je jouw voornemen dit jaar gaat behalen, als deze specifiek, meetbaar, acceptabel, ambitieus, realistisch en tijdsgebonden is!

Ik wens je een mooi, sportief en gezond 2016 toe, een jaar waarin jouw goede voornemens behaald mogen worden!

Blog geschreven door: Moniek Broekhuizen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s